Reklam.

Jag måste säga en sak som säkert flera stycken kommer att hata mig för, men jag gör det ändå.
Jag gillar inte barncancerfondens TV-reklam, jag tycker att den är hemsk.
Jag vet att det säkert fungerar bättre om man som tittare får dåligt samvete osv, men jag får ett hugg i hjärtat varje gång jag ser den.
Dom visar 3 stolar, på dessa stolar sitter en jättesöt flicka eller pojke och ler.
Sen filmar dom den sista stolen som är tom, alltså ett barn som inte överlevde cancer.
Anledningen till att jag inte gillar reklamen är att jag känner mig som världen mest ruttna människa varje gång jag inte ger ett bidrag, som jag gärna gjort om vi haft ekonomi till det.



McLovin' tycker att jag överdriver och är löjlig, han anser att dom bara visar ren fakta, och det är väl sant att det är så. 
Men det känns ändå som om det är mitt fel varje gång den där tomma stolen visas.

Vi kommer att bidra när vi känner att vi har råd, det har vi gjort flera gånger till olika organisationer.
Men det hade vi gjort även utan såna reklamer...
För att vi VILL, inte för att vi känner oss tvingade.
Det är väl så det ska vara?
Man ska väl ge gåvor för att visa sin medmänsklighet och empati, inte för att man har dåligt samvete?
Men tyvärr så håller det väl inte i längden...
Det räcker tydligen inte med en ruta med organisationens namn där det står var man kan skicka sina bidrag.
Är vi så själviska att det behövs såna reklamer för att vi ska hjälpa varandra?
Såfall... Skäms på oss!

Kommentarer
Postat av: Diana med sina två <3

tycker också att reklamen är hemsk. så ledsamt. jag förstår innebörden med den och jag sänder ibland lite pengar dit, skulle vilka bidra oftare men som sagt- man ska ha pengarna också..

2009-08-22 @ 19:53:41
URL: http://familjenjohanssson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0