En seriös flummare.





Jag har alltid varit en ångestladda unge.
När andra barn drömde om monster under sängen, var jag orolig för att 3:e världskriget skulle bryta ut, eller att solen skulle krocka med jorden.
Så när jag hörde denna låten, kunde min hjärna inte låta bli att lägga sig i.

Jag har alltid hatat vapen och allt som har med våld att göra.
Det trots att jag har en pappa som är jägare och en bror som är soldat.
Pappa försökte locka över mig till den mörka sidan, när jag var liten och bestämde sig för att ta med mig och jaga.
Det gick sådär... Pappa skulle precis skjuta när jag hoade till som en uggla, för att skrämma bort djuren.
Det lyckades inte, för pappa har berättat att han ändå sköt rådjuret och jag sprang fram och skrek: "Bambi, bambi!"
Vem vet... Hade pappa inte skjutit Bambi kanske jag med hade tyckt det var kul att leka med vapen.
Men nu blev det som det blev.

Iaf så diskuterade jag och McLovin' krig för ett tag sen. 
Han har velat göra utlandstjänst, och jag har velat att han ska låta bli.
Jag tror inte på att våld löser våld.
Sveriges utlandstjänst är väl egentligen ganska harmlös, inte särskillt mycket skjutande, men ändå.
Iaf så kom vi in på USA.
Kolla bara på dom!
Maktgalna idioter som skickar ut killar i krig, som dom inte ens har nåt att göra med, och lovar dom guld och gröna skogar.
Resten av världen bara suckar, och önskar att USA ska take a chillpill.
Det resulterar i oändliga bråk med olika länder och terrordåd.
Vad killarna säkerligen inte inser är att det inte bara är fula gubbar dom måste skjuta, utan även barnsoldater och kvinnor.
Jag frågade McLovin': "Hade du kunnat leva med dig själv om du varit tvungen att skjuta ett barn, för att själv kunna överleva?"
Svaret blev självklart: "Nej!"

Så sluta få det att låta som att soldaterna är modiga hjältar.
Och ni testosteronfyllda män, som tycker att det är så coolt att kriga, kanske skulle tänka om.
Det är inget hedersvärt i att skjuta och döda andra människor.
Det enda som händer när man gör det, är att man blir precis lika dan som dom man försöker skjuta på.

Kan vi inte bara sitta allihopa runt en lägereld och sjunga Kumbaya?







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0