Recept.

Nu har det blivit soppväder och jag tänkte dela med mig av mitt recept på kålsoppa.

Till soppan behövs:

- Purjolök.
- Morötter.
- Potatis.
- Kål.
- Creme Bonjour Cuisine(schalottenlök och gräslök).
- Salt, peppar och cayennepeppar.
- Buljong.

Börja med att strimla så mycket kål som du vill ha i soppan och lägg ner den i kastrullen.
Jag brukar ha ett litet kålhuvud i soppan.

Skiva sedan morötter och purjolök och häll ner i kastrullen.

Häll ner vatten i kastrullen så det täcker grönsakerna ordentligt och rör om.
Lägg ner så många buljongtärningar du vill ha.
Jag brukar ha 2 tärningar grönsaksbuljong och 1 tärning köttbuljong.
Låt det koka upp och låt sedan koka tills morötterna och kålen börjar bli mjuka(ca 15 min).
Tärna och tillsätt sedan potatisen.

Låt koka i ca10-15 min.
Potatisen ska vara mjuk, men inte överkokt.
Rör sedan i 1 burk Creme Bonjour Cuisine.

Smaksätt med salt, peppar och lite cayennepeppar.
(Det krävs rätt mycket salt och peppar, men cayennepeppar ska man inte ha i för mycket av.)
Stäng av plattan och låt soppan stå kvar en stund.

Redo att ätas!


Kanongod soppa!
Och nyttig!
Vill man ha en lite mer matig soppa kan man göra frikadeller och slänga i.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0