Förlossningsberättelse - Vilde.

Jag ska försöka ge mig på att berätta om Vildes förlossning.

Igår, den 27:e april, åkte jag och McLovin' in till Lund, för att äntligen få träffa vår son. Det var en väldigt absurd känsla och jag tror att det var ganska tyst i bilen på väg in. Jag var totalt livrädd och bröt ihop flera gånger, samtidigt som jag såg fram emot det.

Vi kom in på avdelningen(avd. 44) och fick kläder, som vi skulle ta på oss innan vi åkte ner till op. Jag fick en tjusig skjorta och tantklänning, medan McLovin' fick snygga op-kläder och läkarrock.
En barnmorska satte en kateter på mig och sen promenerade vi ner till operationen. När jag kom in i operationssalen brast det för mig totalt.
Jag såg bara en massa utrustning och grönklädda människor och jag tänkte,
"Det här går inte! Jag vill inte. Jag vill hem igen!"
Tårarna rann och jag satt bara och stirrade framför mig och gjorde som jag blev tillsagd. Nån gång kom det fram en sköterska och frågade mig om jag ens var "här", eller om jag var någon annanstans.
Dom var jättegulliga, hela högen och alla försökte få mig att må bättre.
Efter ett tag kom den biten jag hade fruktat mest...
Spinalbedövningen.
Nålen i ryggen.
Men dom satte på hög musik och gav mig lustgas, sen var jag så borta att jag inte brydde mig så mycket om nålen längre.
Jag var hemma i mitt vardagsrum och tittade på när barnen lekte. :)
Trevligt med lustgas!
Narkosläkaren hade stuckit mig 2 gånger, men det var ingenting jag kände så mycket av. När läkaren hade lagt bedövningen hjälpte dom mig upp med benen på operationsbordet, samtidigt som jag la av en riktig brakare.
Det var visst nåt mer som blev slappt än bara mina ben.
När jag låg där på bordet, och kände hur bedövningen fick min kropp att domna bort, släppte rädslan.
Nu var jag bara förväntansfull!
Dom tvättade mig och satte upp ett skynke, så att jag inte skulle kunna tjuvkika på mina inälvor. Sen provade dom att knipa mig, för att försäkra att bedövningen hade tagit ordentligt.
Det hade den, så dom satte igång.
Det var riktigt fräckt.
Jag kände hur dom rörde runt innuti min kropp, men det gjorde inte ont.
Det var en sån märklig känsla och jag tänkte, "Detta är ju skitcoolt!".
Dom skar upp magen lager för lager och efter några minuter, kanske 10-15, så var det dags att ta ut Vilde.
Det var faktiskt himla likt känslan vid en vanlig förlossning.
Jag kände ett drag neråt och sen när bebisen kom ut kände jag hur magen sjönk ihop. Dom visade Vilde för oss och sen följde McLovin' med barnmorskan in i ett rum bredvid, för att tvätta av honom och kontrollera andning mm.
Vid mina andra förlossningar har jag varit så smärtpåverkad när bebisarna kommit ut, att jag inte har kunnat koncentrera mig på dom nya familjemedlemmarna.
Men denna gången var jag helt klar i huvudet och hörde vartenda litet ljud som han gav ifrån sig.
Efter en stund kom dom in i operationssalen igen och satt med mig, medan läkarna sydde ihop mig. Jag pratade lite med Vilde och sen gick dom vidare upp till avdelningen, medan jag åkte in på uppvaket.
Det var oxå den delen av snittet, som hade gjort mig nervös dagarna innan, men det var faktiskt inte så farligt att ligga där.
Jag låg och tänkte på hur bra allting hade gått och pratade med personalen om min nya son, och om mina fina flickor, som väntade där hemma.
Efter ca 1 timme hade jag fått tillbaka känseln i tårna och fick åka upp till mina killar.
Jag hade inte särskillt ont och var uppe på benen igen, nästan direkt efter att bedövningen släppt.

Med andra ord var detta en drömförlossning.
Allt gick jättebra och det kändes som att det var rätt beslut med ett snitt.
Dagen innan förlossningen gjordes ett UL och då uppskattade dom hans vikt till 4350 gram.
Det stämde inte alls, då han kom ut och vägde nästan 5,2 kilo.
Det hade inte gått att få ut honom andra hållet.

Vi älskar dig, Vilde!

Datum: 11-04-27
Vikt: 5198 gram.
Längd: 56 cm.
Klockslag: 13.45.

En undersköterska var gullig och fotade hela faderullan till oss.
Varning för starka bilder!






Kommentarer
Postat av: Malin Dahlman

Vad skönt att allt gått bra (förutom att du haft himla ont =( )

kramar

2011-04-28 @ 21:35:33
Postat av: Mia Cronzäll

Aaah, jag blir nästan gråtfärdig! :)

Grattis än en gång:)!

Hör gärna av er när ni orkar ta emot besök så man får komma o kika på det lilla underverket:)

Kramar

2011-04-29 @ 08:29:51
Postat av: :)

Tack för du delade med dig av er fina stund!

Gör mig mindre rädd för min kommande.

Önskar er all lycka med er lilla påg.

2011-04-29 @ 09:05:04
Postat av: Sandra Flink

Va skönt för er att allt gått bra och att de lyssnade på dig till slut!!Precis som du skrev så hade han inte kommit ut vid en vaginalförlossning, du är modig och duktig min fina vän och vi är så lyckliga för er skull!! Äntligen kom er grabb efter all denna väntan <3 Hoppas du läker fint och slipper ha ont :) Kramar från oss <3

2011-04-29 @ 10:27:14
Postat av: Buffan Walter

Du är bara för fantastisk. Har följt din blogg och dina inlägg som jag gillar skarpt.

Vi må vara långt emellan i åldrarna men satans vad du är skön.

Vi har alla våra "konstiga" saker för oss men du är underbart härlig när du berättar om dina.

VILL FÖRSTÅSS OCKSÅ SÄGA GRATTIS TILL VILDE.

SÖT SOM MOR OCH FAR :)

UNDERBARA FÖRLOSSNINGSBILDER. GILLAR NÄR HAN KOMMER UT GENOM SNITTET. DEN ÄR EN TAVLA :)

KRAM OCH ALLA LYCKÖNSKNINGAR ERT HÅLL :) PUSS PÅ DIG

2011-04-29 @ 11:53:57
URL: http://angrymadmom.blogspot.com/
Postat av: Therése

Grattis till lille Vilde :)

Skönt att snittet gick bra. Försökte se om där fanns någon man kanske kände igen ur personalen då min praktik var där för några år sedan.

Vilde var en stor och bastant grabb. Tur det blev ett snitt.

Grattis än en gång och lycka till i framtiden :)

Puss&Kram

2011-04-29 @ 17:29:33
Postat av: Emilie

Åhhh tack nu känns det betydligt lugnare för mig, enligt din beskrivning lätt det inte alla farligt förutom den hemska smärtan du hade på natten där, hua!

Grattis igen

2011-04-29 @ 21:41:23
URL: http://grese.blogg.se/
Postat av: Maja

vilken söt liten bamsing:) jag ska ha tvillingar i sommar och vet inte än om det blir vaginalt eller med snitt. har dock varit väldigt rädd för snitt, men nu efter att ha läst din berättelse så blev jag lite lugnare:)

2011-04-29 @ 22:36:01
URL: http://mcaria.blogg.se/
Postat av: Malin - Mamma till Tuva & Timon ♥

grattis :)

2011-05-01 @ 11:21:48
URL: http://malinstuvaluva.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0