Ditt liv, ditt problem.

Idag fick jag reda på, genom Marran, att facket försöker sätta stopp för att ssk ska kunna jobba som usk.
Varför?
Är det inte bättre om facket sätter stopp för alla outbildade som jobbar som usk?

Jag tycker att det är vansinne att vem som helst kan jobba inom vården.
Jag har utbildat mig till uska, för att jag VILL jobba inom vården.
Men tyvärr är mitt yrkesområde nån jäkla mellanlandningsplats för alla som inte hittar nåt jobb.
Jag har många vänner som jobbar inom vården och dom är säkert helt underbara arbetskamrater hela högen, för jag vet att dom gillar sitt jobb och funderar på att utbilda sig.
Men alla dom som bara tar jobbet för att det finns där framför näsan på dom då?
Dom som inte vet vad diabetes är, vilka mediciner som gör vad, och hur en människa med demens tänker. Och som dessutom inte bryr sig.
Dom får nån jäkla snabbgenomgång och sen är delegeringen ett faktum.
Underbart!
Jag längtar verkligen tills jag hamnar på ett hem.
Jag vet att det finns jättemånga bra människor som jobbar inom vården utan utbildning.
Men under mina år som uska har jag oxå stött på många stolpskott som inte fattar nånting om yrket.
Och dessutom är det dom outbildade som får jobbet, för dom jobbar för lägre lön.
Det är bara att göra om den fasta tjänsten till ett långtidsvikariat så löser det sig.
Jag tycker inte att det ska få gå till så!
Ska inte vården vara ett yrke där man ska vara utbildad?
Man har hand om andras liv.
Är det inte bättre att låta Marran, som är utbildad ssk, jobba som uska då?

Nu vet jag att jag förmodligen kommer att få en massa arga vårdarbetare emot mig, men det är så jag känner.
Jag vill inte utbilda mig i olika områden, för att sen bli brädad av nån finnig student som jobbar för betydligt lägre lön.

Jag kan inte söka jobb som målare bara för att jag vet hur man håller i en pensel.
Eller som kock bara för att jag kan koka pasta.

Sorry.




Kommentarer
Postat av: Emma

Du har så rätt i vad du säger:) håller med dig till tusen. Har också sätt en del under dessa år. Inom funktionshinder börjar dem förstå detta och nu måste du ha utbildning för att jobba inom det, så man kan ju hoppas att det går åt rätt håll. Jag står helt på din sida. Facket borde tänka om...

2011-02-21 @ 18:09:50
Postat av: malin

Stämmer så otroligt bra!

2011-02-21 @ 18:31:17
URL: http://malinmedfamilj.blogg.se/
Postat av: Malin Dahlman

Håller helt med!

Jag provade på att arbeta på ett särskilt boende en sommar, men då hade jag redan sökt in för att utbilda mig till usk. Och det är säkert som du säger att det finns många bra outbildade människor som arbetar inom vården, men när dom fått arbete tycker jag man ska ställa som krav att dom får utbilda sig om dom vill arbeta kvar, för i mina ögon är jag mkt duktigare och mer kompetent än innan jag slutförde min utbildning. Dessutom finns det också på papper både från skola och praktik.



Vill verkligen inte bli omhändertagen av en människa som inte har relevant utbildning. För vet man inte vad en medicin har för verkan kan man inte heller se skillnad på biverkning och sjukdom. Man vågar inte ifrågasätta alla mediciner.

2011-02-21 @ 18:39:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0