Muddbyxor. Steg-för-steg.

En läsare undrade hur jag gör byxor till mina barn.

Här kommer beskrivning!


Ta ett par byxor, vik dom dubbelt och lägg på ett papper, med benen mot långsidan.
Rita av "baksidan" av byxorna, på pappret, med ca 3 cm sömsmån.

Jag ritar sen resten av benet på frihand, direkt på tyget, men vill man kan man tejpa ihop 2 papper och rita ut hela benet på papper.
Lägg tyget du ska använda dubbelt, med rätsidorna mot varandra.
Lägg på mönstret(pappret) på tyget, med "framsidan" mot den dubbla kanten.
Rita av mönstrets "baksida".



Klipp ut.
Gör sen en exakt lika dan.
Sy sedan ihop benen från skrevet ner mot fötterna.

Vik rätt byxbenen och nåla ihop mittsömmen.
Börja sätta ihop sömmarna i skrevet, så att dom kommer i en rak linje.

Sy ihop.
Eftersom jag gjorde ett par björnbyxor, satte jag även fast en liten svans, i sömmen vid rumpan.

Nu är själva byxorna klara. Bara att sätta dit muddar.
Sätt muddarna på byxbenens rätsida och sy en söm runt, samtidigt som du har mudden sträckt.

Vik sedan ner muddarna.

Gör samma sak med mudden i midjan.

FÄRDIGT!


Tänk på att: 
- Tyget ska vara elastisk från sida till sida, inte uppifrån och ner.
- Gör inte byxorna för korta. Gör dom hellre längre, så att du kan korta dom senare. Man kan prova byxorna innan muddarna är fastsydda, så att man har ett hum om hur långa byxorna ska vara.
- Muddarna ska ALLTID vara dubbelvikta och ihopsydda, med sömmen på insidan av mudden.
- Det är mycket lättare att sy i fleece och bomullstyg, än sånthär hårigt, jobbigt tyg.

Hoppas ni får nytta av min beskrivning!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0