Recept, dinkelbullar.

Recept på dinkelbullarna kommer här:

Detta behöver du:
1 paket jäst(50 gram).
6-7 dl vetemjöl.
6 dl dinkelmjöl, fullkorn.
0,5 dl olivolja.
2 msk ljus sirap.
5 dl fingervarmt vatten.
1,5 tsk salt.
Flingsalt.
Linfrön.

Gör såhär:
1. Smula ner jästen i en bunke och häll över lite av vattnet. Rör om till allt jäst lösts upp. Häll sedan över resten av vattnet.
2. Tillsätt olja, sirap och salt.
3. Blanda ner 12 dl av mjölet i vattenblandningen. Spara 1 dl vetemjöl till utbakningen.
Blanda till en jämn och fin smet. (Vispa gärna med hjälp av en elvisp, som har bakpinnar.)
4. Låt jäsa i ca 30 min.
5. Ta ut degen ur bunken och knåda in den sista dl vetemjöl.
6. Dela degen i 2 halvor och gör till 2 längder.
Dela längderna i 12 delar var och gör bullar av dom. Lägg bullarna på en plåt, med bakplåtspapper.
7. Låt bullarna jäsa i ca 45 min.
8. Pensla med kallt vatten och strö över linfrön och flingsalt.
9. Grädda i ugnen på 250 grader i ca 10 min.
10: Ta ut och ÄT!


Du kan givetvis byta ut mot annat mjöl och ha andra frön, eller ost på bullarna.
Men detta är mitt recept iaf.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0