Recept.

Igår blev det langos till middag, för mig och barnen.
McLovin' jobbade.


Det är så tråkigt att han nästan aldrig slutar tidigare än 19.
Man kan aldrig äta middag tillsammans.
Men idag har vi iaf kunnat äta lunch, för han börjar inte förrän kl. 15.
Fisksoppa blev det idag och ungarna älskade den!
Den blev faktiskt väldigt god!
Jag är nog ganska bra på att göra soppor, om jag får säga det själv.

Här är receptet på min fisksoppa:

Ingredienser:

1-1,5 liter vatten.
4 morötter.
5 stora potatisar.
800-1000 gram torskfilé. (Lax, eller annan fisk, går lika bra)
Röd currypasta.
2 pkt fiskbuljong.
Fisksås på flaska.
Salt.
Peppar.
Ev. någon mer krydda. Jag använde fisk- och skaldjurskrydda och limekrydda.
1 paket matlagningsgrädde 7%.

Koka upp vattnet med buljongen.
Skala och dela morötter och potatis i medelstora bitar.
Tärna även fisken.(Spelar ingen roll hur stora bitar, för den "smulas" ändå sönder under kokningen)
Häll i morötter och fisk i vattnen och koka det i ca 10 min.
Häll sedan i potatisen.
Krydda med ca 2 tsk röd currypasta, salt, peppar och ev. nån annan god krydda.
Häll i några tsk fisksås.
När potatisen är mjuk och fisken genomkokt(vilket den brukar bli innan potatisen blivit mjuk) är soppan nästan färdig.
Häll då i matlagningsgrädden och rör om.
Färdigt!
(Vill man kan man hälla i lite saft från en lime.)



Nä, nu får jag väl sätta igång och pilla lite här hemma.
Älvan och Brallan sover middag, så jag tänkte tvätta golven.

Ha en fin dag, kära läsare!





Kommentarer
Postat av: lina

hej! tack för härlig läsning! undrar över "muddbyxorna" snuttefiltarna mössor m.m som du har sytt till dina barn. har du haft mönster då eller är det på frihand? dom är helt underbara och skulle vilja sy likadana till min lille :) undrar såklart också över tygsort och "bra att veta" :) tack på förhand!

2011-09-10 @ 19:04:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0