Pojke i klänning.

Igår hade ju Billebollen klänning på sig.
Det har han ofta. Både hemma, på dagis, i affären, osv.
Han gillar det. 
"Onnåbat!", säger han och svassar rundor i sitt tyll.
Det var som tur inte många som sa nåt negativt, det blev mest positiva kommentarer.
Men vissa negativa kommentarer blev det. 
Typ; "Men hur ser du ut, Vilde?!"
Då var jag glad att Vilde inte förstod...
Jag tycker det är drygt att folk ska kommentera barnens utseende negativt över huvud taget. Även om man skojar. Det kvittar om det handlar om byxor, kjol, klänning, nagellack, eller vad som helst.
Det är inte okej.

Barn är öppna, accepterande och fördomsfria.
Och det är vi vuxna som präntar in "rätt och fel" i huvudet på dom.
Det är VI som gör att det blir mobbing i skolan. 
Det är VI som "lär" barnen, att man inte kan se ut hur man vill.
Det är VI som "bestämmer", att klänningar får bara flickor ha och rosa är en feminin färg.
(Hur nu ett kön kan "äga" en färg, förstår jag inte.)

Jag struntar blankt i, om Vilde har tyllklänningar när han är 25.
Är han lycklig, så är jag lycklig.

Jag blev så irriterad en gång, när jag fick en spydigt skriven kommentar, när Vilde hade rosa overall på ett foto;
"Rosa på en pojke. :("
Jag skrev en lika dum kommentar tillbaka;
"Ja, vi försöker göra honom homosexuell."

Herregud! Folk, alltså...
Tänk på, att barns syn på vad som är okej att säga till andra, börjar hemma. 

Billeboll, på väg hem från dagis.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0